افزایش انگیزه و اعتماد به نفس در دو هفته مانده به کنکور

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس

جهت مشاوره در زمینه افزایش انگیزه و اعتماد به نفس در دو هفته مانده به کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس : می‌دانیم شما هم دوست دارید از این روزهای پایانی به بهترین نحو استفاده کنید. در بین شما کسانی هستند که به دلایل مختلف امیدی به نتیجه گرفتن در کنکور امسال نداشته و از کنکور سال بعد صحبت می‌کنند.

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس : خدمت شما عزیزان باید عرض کنیم اگر خیال می کنید سال بعد شرایط فرق می‌کند، سخت در اشتباهید. اگر از این فرصت باقی مانده استفاده کردید به سال بعد هم امیدوار باشید وگرنه سال بعد هم نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید.

جدای از این دوستان روی صحبت ما با دو گروه است . دوستانی که کم و بیش دست از تلاش بر نداشتند.

گروه اول: سرزنش کنندگان!

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس :  گروه اول فکر می‌کنند درس‌ها را خوب مطالعه نکردند و از هر فرصتی برای سرزنش خودشان استفاده می‌کنند بهتر است بدانید که با حرف زدن و سرزنش و یا هر چیز دیگه ای اتفاق خوبی برای شما نخواهد افتاد. برخلاف تفکر شما هیچ شخصی حق را به شما نمی‌دهد و فقط از نداشتن اراده شما صحبت خواهند کرد. بهتر است بدانید که قرار نیست معجزه رخ دهد و شما با رتبه دو رقمی روپوش سفید پزشکی تهران را به تن کنید یا اینکه در دانشگاه شریف مهندسی بخوانید.

تورق سریع ولی نه برای همه ی دروس

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس ; مطمئنا نمی‌توانید کلیه مباحث دروس را چه عمومی و چه اختصاصی مطالعه کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید تلاش بی وقفه تا زمان کنکور است. تلاش کنید تا آن مطالبی که مطالعه کرده اید (هر قدر هم که کم باشد) را تثبیت کنید. بذارید مثالی بزنم ممکن است داوطلبی در گروه علوم تجربی مباحثی مثل احتمال و مشتق و لگاریتم را در درس ریاضی مطالعه کرده باشد بهترین کار این است که با تست زنی (سوالات کنکور های سراسری) این مطالب را برای خود تثبیت کند. دقت کنید که نه بیشتر و نه کمتر. فقط و فقط همین مباحث.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس

بنابراین هر چقدر هم که خوب مطالعه نکرده‌اید و هر چقدر هم که ناامید باشید بهترین کار تثبیت دانسته هایتان است. علاوه بر این شما می توانید درس هایی مثل دین و زندگی یا مباحث آسانی مثل لغات و تاریخ ادبیات را در همین زمان اندک مطالعه کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر قرار است یک سال دیگر شانس خود را برای به دست آوردن رتبه دلخواهتان امتحان کنید باید از فرصت خود برای کنکور امسال هم استفاده کنید (پس لطفا از مسئولیت خودتان شانه خالی نکنید!)

گروه دوم: پیشتازان کنکور!

گروه دوم کسانی هستند که مطالعه خوبی داشتند و در آزمون های جامع بهترین نتایج را کسب کردند. اگر عضو این گروه هستید به شما هشدار می‌دهیم باید بدانید که شل کردن و جدی نگرفتن شما در این ماه پایانی مساوی است با از دست رفتن همه آن چیزهایی که تا الان به دست آورده‌اید!

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید:

خیلی ساده است شما می توانید با روش سه روز یک بار تمامی مطالب درسی را مرور کنید.
خواهشا اگر مبحث خاصی را تا کنون مطالعه نکرده اید به سراغش نروید. ( ۹۰ درصد مباحث را فدای ۱۰ درصدی که نخوانده اید نکنید)حفظ انگیزه و اعتماد به نفس تنظیم خواب و تغذیه را در اولویت‌های خودتان قرار دهید تا آرامشی که لازمه درخشش شما در روز کنکور است را به دست آورید.
باز هم تکرار می‌کنیم که مرور با تست (برای همه دروس) بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
سوالات کنکورهای سراسری در ۷۰ درصد موارد مشابه سال های گذشته است پس فقط با سوالات کنکور سال های گذشته جمع بندی کنید.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس
روش سه روز یکبار در سال های گذشته امتحان خود را پس داده است پس در اجرای این روش دچار شک نشوید و با تمرکز تمام این روش را انجام دهید.

دو هفته مانده به کنکور و لیست کارهایی که باید انجام دهید

1. هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که در جلسه‌‌ی کنکور انجام خواهند داد با خودتان مرور کنید؛ یعنی همان شیوه‌‌ی مدیریت زمان. این‌‌ کار باعث می‌شود عادت‌‌های لازم در جلسه‌‌ی کنکور ملکه‌‌ی ذهنتان شود.

2. خواب شبانه‌‌ی خود را تنظیم کنید؛ یعنی حداکثر ساعت یازده شب بخوابید و صبح ساعت 6 از خواب بیدار شوید تا عادت خوابتان اصلاح شود.

3. اگر عادت به صبحانه خوردن ندارید حتماً آن را اصلاح کنید؛ یعنی هر روز یک صبحانه‌ی مقوی و کم‌حجم بخورید تا انرژی لازم را برای برنامه‌‌ی نیم‌‌روزی داشته باشید.

4. سعی کنید هر روز صبح از ساعت 8 تا 12 ظهر با استراحت‌‌های کوتاه درس بخوانید یا آزمون بدهید تا جسم و ذهنتان به این شرایط عادت کند. این کار باعث می‌شود تا در جلسه‌‌ی کنکور راحت‌‌تر و مسلط‌‌تر چهار ساعت زمان آزمون را سپری کنید.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس

5. از تماس و ارتباط با کسانی که موجب اضطراب می‌شوند خودداری و دوری کنید.

6. درس‌‌ها و مبحث‌‌هایی را که فرمول و نکته‌‌های بیش‌‌تری دارند در این یک هفته به طور سطحی نگاه کنید؛ مانند ادبیات، دین و زندگی، فیزیک، شیمی، هندسه‌ی تحلیلی و امثال این‌‌ها ؛ البته برای هر دانش‌‌آموزی شاید کمی متفاوت باشد.

توصیه های عمومی که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید

حفظ انگیزه و اعتماد به نفس :  والدین و اطرافیان کنکوری‌ها در روزهای پایانی تا برگزاری آزمون سراسری در مورد نتیجه آزمون حرفی نزنند، چراکه حرف زدن در این مورد کنکوری‌ها را دچار استرس می‌کند.

این روزها فرصت آماده شدن روحی داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری است.

فکر کردن به رتبه، شهر و رشته قبولی در این زمان‌ باقیمانده تنها استرس را در کنکوری‌ها بیشتر می‌کند و سبب می‌شود تا آن‌ها نتوانند یک آزمون موفق را سپری کنند.

داوطلبان کنکور باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن تفکرات مثبت را جایگزین کنند.

زمانی استرس نگران کننده است که طولانی مدت و همراه فشار و تحریک باشد.

اگر انتظارات بیش از توانایی های فرد باشد، استرس به وجود می آید و باعث ایجاد قضاوت منفی و خودخوری می شود.

داوطلبان کنکور باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند اما از حجم آن کم کنند و از موادی مانند شیر، موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، کاهو و سبزیجات استفاده کنند.

با توجه به اینکه اعتقادات اسلامی در فرهنگ ما ریشه دارد، ذکر و نماز در ایجاد حس آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و باعث دورشدن افکار مخرب و منفی و افزایش تمرکز فرد می شود.

لحظه به لحظه از یک هفته مانده به کنکور تا سرجلسه

در هفته‌‌ی اول آن بهتر است:

۱- هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که در جلسه‌‌ی کنکور انجام خواهند داد را با خودشان مرور کنند، یعنی همان شیوه‌‌ی مدیریت زمان؛ این‌‌کار باعث می‌شود عادت‌‌های لازم در جلسه‌‌ی کنکور ملکه‌‌ی ذهن‌‌شان بشود.

۲- خواب شبانه‌‌ی خودشان را تنظیم کنند یعنی حداکثر ساعت یازده شب بخوابند و صبح ساعت ۶ از خواب بیدار شوند تا عادت خوابشان اصلاح شود.

۳- اگر عادت به صبحانه خوردن ندارند حتماً آن را اصلاح کنند یعنی هر روز یک صبحانه مقوی و کم حجم بخورند تا انرژی لازم را برای برنامه‌‌ی نیم‌‌روزی داشته باشند.

۴- سعی کنند هر روز صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر به طور یک روند و با استراحت‌‌های کوتاه درس بخوانند یا آزمون بدهند تا جسم و ذهن‌‌شان به این شرایط عادت کند. این کار باعث می‌شود تا در جلسه‌‌ی کنکور راحت‌‌تر و مسلط‌‌تر چهار ساعت زمان آزمون را سپری کنند.

۵- از تماس و ارتباط با کسانی که موجب اضطراب می‌شوند خودداری و دوری کنند.

۶- درس‌‌ها و مبحث‌‌هایی که فرمول و نکته‌‌های بیش‌‌تری دارند را در این یک هفته به طور سطحی نگاهی بیندازند مانند ادبیات، دینی، فیزیک، شیمی، هندسه تحلیلی و امثال این‌‌ها؛ البته برای هر دانش‌‌آموزی شاید کمی متفاوت باشد.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس/

و اما در هفته‌‌ی آخر :

در این هفته کار بچه‌‌ها کمی با هفته‌‌ی قبل تفاوت خواهد کرد که به طور کوتاه آن‌‌ها را بیان می‌کنم:

۱- مقدار مطالعه نسبت به قبل باید کم‌‌تر شود یعنی بچه‌‌ها نباید بیش‌‌تر از ۸ ساعت در روز بخوانند و چنان‌‌چه کمی کم‌‌تر هم بشود اشکال ندارد.

۲- به‌‌تر است تست زدن خود را بسیار کم کنند تا برای جلسه‌‌ی کنکور اشتیاق تست زدن داشته باشند.

۳- فقط یک آزمون جامع در برنامه‌‌ی آن هفته قرار دهند و آن را بررسی کنند.

۴- فرمول‌‌ها و نکته‌‌ها را فقط مرور کنند و اگر تستی را علامت‌‌دار کرده‌‌اند به آن نگاهی بیندازند.

۵- درس‌‌های عمومی را یک بار دیگر و با سرعت و سطحی مرور کنند.

۶- استراحت و تفریح‌‌های خود را بیش‌‌تر کنند البته تفریحاتی که باعث آسیب رساندن به آن‌‌ها نشود و هم‌‌چنین ایجاد خستگی زیادی نکند.

۷- بعد از گرفتن کارت ورود به جلسه، حتما فردای همان‌‌روز از مکان و موقعیت جلسه‌‌ی کنکور که در کارت نوشته شده دیدن کنند.

۸- شب‌‌ها به موقع بخوابند و حداقل در شبانه‌‌روز ۸ تا ۹ ساعت خواب کامل داشته باشند.

۹- در روز آخر قبل از کنکور اگر بتوانند مطالعات خود را کنار بگذارند بهتر است؛ ولی اگر نتوانستند و یا احساس نگرانی کردند سعی کنند بیش‌‌تر از ۳ الی ۴ ساعت در صبح درس نخوانند و تمام بعد از ظهر و شب را استراحت کنند تا ذهنشان برای فردای آن روز آماده باشد. اگر به غیر از این عمل کنند خدای نکرده در روز کنکور به مشکلات اساسی برخواهند خورد.

۱۰- وسایل مورد نیاز مانند کارت ورود به جلسه، دو تا مداد سیاه نرم، پاک‌‌کن مناسب، دستمال پارچه‌‌ای کوچک برای خشک کردن عرق دست، یک بطری آب فریز شده و مقداری شکلات مناسب را از شب قبل برای روز کنکور آماده کنند تا چیزی جا نماند.

۱۱- حتماً شب قبل دقایقی با خدا راز و نیاز کنند و خودشان را به خدا بسپارند.

۱۲- اگر در هفته‌‌ی آخر به‌‌درستی استراحت کرده باشند چنان‌‌چه شب آخر را خوب نخوابند، در هنگام آزمون دادن به مشکل برنخواهند خورد.

۱۲- روز کنکور حداقل ۲ ساعت قبل آزمون از خواب بیدار شوند و صبحانه‌‌ی مناسبی (کم‌‌حجم) بخورند. به‌‌تر است از مواد غذایی مثل شیر و تخم‌‌مرغ استفاده نکنند و نان، کره و مربا یا عسل و مقداری چای کم‌‌رنگ شیرین می‌تواند مناسب باشد.

۱۳- در محل حوزه‌‌ی امتحانی در روز کنکور درباره‌‌ی مسائل درسی با کسی صحبت نکنند و با خودشان جزوه و خلاصه‌‌نویسی‌ها را به همراه نبرند.

۱۴- دانش‌‌آموزان بدانند مطالبی را که دوره کرده‌‌اند فراموش نخواهند کرد و با دیدن سوال و گزینه‌‌های آن در آزمون به یاد تمام مطالب خواهند افتاد.

یک روز مانده تا کنکور :

ـ به‌طور کلی درس خواندن در این روز را پیشنهاد نمی‌کنم، البته اگر فکر می‌کنید که با درس نخواندن اضطرابتان بیشتر می‌شود می‌توانید صبح تا ظهر یک دور سطحی بر روی یکی ، دو تا از درس‌ها داشته باشید و بعد از‌ظهر را استراحت کنید.

(باور کنید مطالعه‌ی در این روز تأثیری در موقعیت شما نخواهد داشت.)

ـ شب کنکور

سعی کنید یک غذای مقوی وکم حجم برای شام بخورید، وسایلی را که برای فردا نیاز دارید،آماده کنید.
(کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی فراموش نشود! )

ـ سعی کنید شب را به خوبی بخوابید و استراحت کنید ولی به هیچ وجه از قرص‌های خواب‌آور استفاده نکنید.

از یکی از افراد خانواده بخواهید که فردا صبح شما را در ساعت مقرر بیدار کنند.

روز کنکور

ـ حتماً صبحانه‌ی کامل و مقوی بخورید تا انرژی کافی داشته باشید که ۴ ساعت سر جلسه کنکور بنشینید.

ـ زمان حرکت خود را طوری تنظیم کنید که ترافیک و مشکلات احتمالی در راه را هم در نظر گرفته باشید،

دیر رسیدن سرجلسه کنکور اضطراب شما را افزایش می‌دهد.

ـ با خود حتماً‌ دو مداد نرم، تراشیده شده، پاک‌کن، یک بطری آب و یک شکلات به همراه داشته ‌باشید،‌ سعی کنید.

سر جلسه کنکور

از یک ساعت مچی عقربه‌دار برای تنظیم وقت استفاده کنید.

ـ این احتمالات را در نظر بگیرید که محیط امتحان شما ممکن است گرم، سرد، پرسروصدا ، با میز نامناسب و یا …. باشد و این را بدانید که این‌ها مشکلات کوچکی هستند و نمی‌توانند تأثیری در نتیجه‌ی تلاش یک داوطلب موفق بگذارند و البته ممکن است حوزه‌ی امتحانی شما از هر نظر مناسب باشد.(مانند تصویر زیر که همه‌ی اصول رفاهی داوطلبان در آن رعایت شده!!!)حفظ انگیزه و اعتماد به نفس/

از اول تا انتهای کنکور را اینگونه مدیریت کنید

ـ اضطراب هم می‌تواند خوب و هم می‌تواند بد باشد. در واقع اضطراب یک حالت فیزیولوژیک بدن در پاسخ به موقعیت‌های سخت است و بدن

شما را برای تلاش بیشتر آماده می‌کند. اما در هنگام اضطراب شدید به علت اختلالاتی که در تمرکز ایجاد می‌شود بیشتر در معرض

خطا و اشتباه هستید. پس باید با اضطراب مخرب مقابله کنیم.

روش‌های مقابله با اضطراب:

۱٫  Relaxation: سعی کنید تمام بدن خود را برای چند لحظه شل کنید و چشمهایتان را به آرامی ببندید و به هیچ‌ چیز فکر نکنید.

۲٫ کنترل نفس: در هنگام استرس،‌ تنفس‌های شما سریع و نامنظم و سطحی می شوند،‌ پس سعی کنید به آرامی و عمیق نفس بکشید.

۳٫ تغییر جهت ذهن: غالب اوقات افکار استرس زا، شروع کننده یک فرآیند اضطرابی هستند. پس سعی کنید جهت ذهن خود را تغییر دهید،

به مطالبی فکر کنید که هیچ ربطی به موضوع ندارند.

هنگام پاسخ‌دهی به سوالات کنکور از نگاه مداوم به اطرافیان و سنجش میزان سرعت و … آن‌ها جداً خودداری کنید
(و به شما اطمینان می‌دهم که سنجش شما در این لحظه کاملاً‌ اشتباه است.)

ـ هر چند دقیقه یک‌بار که احساس خستگی می‌کنید یک نفس عمیق بکشید، دست‌ها را باز و پاهایتان را دراز کنید تا از میزان خستگی شما کاسته شود.

برای شروع امتحان این‌که از چه درسی شروع کنیم سوالی است که ذهن خیلی از دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده است:

اگر در آزمون‌های آزمایشی همیشه از یک درس شروع می‌کردید، الان هم همان کار را بکنید و ا گر تسلط شما در همه دروس یکسان است.
باترتیب دفترچه پیش بروید در غیر این‌صورت سعی کنید از درسی شروع کنید که در آن تسلط بیشتری دارید.

ممکن است بعضی از دروس با تست‌های سخت آغاز شوند و چند تست نخستین آن‌ها سخت‌تر از بقیه باشد پس با دیدن تست‌های سخت به‌طور کلی از آن درس ناامید نشوید. فراموش نکنید که تست‌هایی که برای شما سخت هستند،‌ بی‌شک برای سایر داوطلبان نیز دشوارند.

سعی کنید در ابتدا یک‌بار سوالات را سریع بخوانید و اگرتستی سخت بود و برای حل آن نیاز به زمان بیشتری داشتید و یا در صورتی که سوال نامفهوم بود که با یک‌بار خواندن متوجه آن نمی‌شدید با علامت ضربدر و اگر اصلاً‌ آن را بلد نبودید با علامت خط تیره مشخص کنید و به سراغ تست‌های دیگر بروید.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس/

یادتان نرود حتی دانش‌آموزان بسیار خوب هم به تمامی سوالات پاسخ نمی‌دهند.

سعی کنید صورت سوالات را دقیق و درست بخوانید،‌ در زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید.

در مواردی که در جواب‌ها بین دو گزینه شک می‌کنید،‌ گزینه درست معمولاً‌ همان جوابی است که در ابتدا به ذهن شما رسیده است.

همواره در کنکور سوال‌های غلط نیز بوده است،‌ پس اگر در مورد یک سوال به نتیجه نرسیدید، به خودتان مسلط باشید و زمان زیادی صرف حل کردن آن سوال نکنید.

در انتهای آزمون بی‌شک ذهن شما خسته شده است و ممکن است به پاسخ‌های خود شک کنید،‌ اما از دستکاری کردن جواب‌های خود بپرهیزید. یکی از اشتباهات بعضی از داوطلبان پاسخ‌دهی به سوالات در دفترچه‌ی سوالات و بعد وارد کردن همهجواب‌ها در پاسخ‌نامه می‌باشد اصلاً این کار را نکنید و هر ۱۰ سوال پاسخ‌نامه را چک کنید که شماره سوال با شماره پاسخ‌نامه یکی باشد.حفظ انگیزه و اعتماد به نفس/

همیشه شنیده ایم که افرادی با تلاش زیاد و مطالعه زیاد نتوانسته اند به اهداف خود برسند… همیشه شنیده ایم که دوستی بسیار درس خواند و در آخر نتوانست به اهدافش برسد… همه این مسائل به خاطر این است که تلاش و کوشش باید در مسیر صحیح باشد تا به موفقیت ختم شود.

مشاور برای این است که شما در مسیر تلاش خود به بن بست نرسید. مشاور هست تا شما مسیر را با انگیزه تر طی کنید… و تیم مشاوره مکتبستان هست تا شما حس خوب همراهی یک دانشجوی پزشکی را در تمام مسیر کنکورتان حس کنید .

تفاوت مشاور گروپ با سایرین… :

تفاوت ما با بقیه رزومه درخشان در ارائه خدمات برتر و تخصصی مشاوره ، برنامه ریزی و انتخاب رشته است.
خدمات مشاوره مشاور گروپ به چه صورت است؟

مشاوره ما بر مبناى آزمون کنکور سراسری و قبولى شما در یک رشته تاپ و در یک دانشگاه خوب است .

برنامه ریزی جمعبندی کنکور

از صمیم قلب برای یکایک شما داوطلبان عزیز آرزوی موفقیت می‌کنم.

«إلا بذکر الله تطمئن القلوب».

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه افزایش انگیزه و اعتماد به نفس در دو هفته مانده به کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. بدبخت

    تروخدا بگین پنج روز دیگه ازمون تیزهوشانه چجوری نابغه بشم (⊙^⊙”)

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی