اتاق عمل یا هوشبری ؟ بازار کدامیک بهتر و تضمینی است ؟

بیهوشی

جهت مشاوره در زمینه اتاق عمل یا هوشبری ؟ بازار کدامیک بهتر و تضمینی است ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دوره کارشناسی هوشبری یکی از دوره ‏های آموزش عالی (از شاخه‏ های پیراپزشکی) است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که هر 1 یا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی زیر نظر وی در یک بخش اتاق عمل انجام وظیفه نمایند.

بیهوشی

معرفی رشته هوشبری

با توجه به تعدد اعمال جراحي به منظور كمك به متخصصين هوشبري تشكيل دوره كارداني و كارشناسي هوشبري و تربيت افرادي كاردان و كارشناس در اين زمينه و بكار گماردن آنها در بخش هاي هوشبري زير نظر متخصصان اين رشته مي‏تواند به استفاده بهينه از كار متخصصان بيهوشي بيانجامد.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته هوشبری

یک هوشبر باید توانایی های انجام احیا قلبی-ریوی ، انواع بیهوشی ناحیه و عمومی ، تنظیم و برسی گازهای خون،لوله گذاری،مطالعه و برسی پرونده ی بیمار و اقدام برای پرستاری ویژه،شناسایی و کار بادستگاه های بیهوشی،شناسایی داروهای بیهوشیو …را داشته باشد تا بتواند در راستای انجام فرایند درمانی وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد.به طور کل تمامی وظایف هوشبر در مراقبت از بیمار قبل از عمل،حین عمل و بعد از عمل خلاصه میشود.

مقاطع تحصیلی رشته هوشبری

این رشته در گذشته در مقطع کاردانی در ایران ارائه میشد که امروزه به کارشناسی پیوسته مبدل شده است. برای ادامه تحصیل دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد میتوانند پرستاری،آناتومی،فیزیولوژی و دیگر شاخه های پیراپزشکی را انتخاب کنند! البته مسئولین قول هایی درباره راه اندازی کارشناسی ارشد هوشبری داده اند!

بازار کار و درآمد رشته هوشبری

این روزها بازار کار هوشبری بسیار داغ بوده و بیمارستان ها و مراکز درمانی بیشتر برای جذب دانشجویان هوشبری فارغ التحصیل از دانشگاه های برتر کشور تلاش میکنند.

دروس اختصاصی رشته هوشبری

دانشجویان هوشبری باید واحد های تئوری ، عملی و کارآموزی در محیط های درمانی را بگذرانند.دروسی که در هوشبری ارائه میشود شباهت زیاد به دیگر زیرشاخه های علوم پزشکی دارد .دروسی مثل آناتومی و تشریح ، فیزیولوژی 1و 2 ، میکروب شناسی ، زبان عمومی و اختصاصی ، واژه شناسی پزشکی ، فارماکولوژی 1و2 ، اصول پرستاری، فیزیک،اصول بیهوشی 1و2و3و4 و کارآموزی و …

دانشگاه های دارای رشته هوشبری

دانشگاه های علوم پزشکی شامل :

تهران،شهید بهشتی،ایران،کرمانشاه،بابل،البرز،گیلان،شیراز،تبریز،یزد،کاشان،ارومیه،اراک،اصفهان،جندی شاپور اهواز،مشهد،همدان،اردبیل،قزوین،بوشهر،جهرم،کردستان،بقیه الله،سمنان،لرستان،مازندران،قم،تربت حیدریه،دزفول،نیشابور،گراش،گلستان،یاسوج،فسا،اراک،زنجان،ایلام،کرمان،گناباد،رفسنجان،شهرکرد،بیرجند،

بندرعباس،ساوه،زاهدان،جیرفت،خمین،سبزوار،سیرجان،شاهرود،بجنورد،زابل،ایرانشهر

وظیفه ی “هوشبر” با “دکتر بیهوشی” متفاوت است.یک هوشبر از ابتدا در رشته ی هوشبری تحصیل کرده و کارشناس هوشبری میشود.اما یک دکتر یا متخصص بیهوشی در رشته ی پزشکی حرفه ای تحصیل کرده و تخصص بیهوشی گرفته است.پس هوشبر ها متخصص بیهوشی نیستند و تصوراتی مبنی بر این که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای هوشبری همان متخصصی بیهوشی است نیز تصورات غلطی هستند.

رشته‌ی بیهوشی از نگاه  (دانشجوی این رشته)

هدف اصلی بیهوشی حفظ سلامت بیمار از تمام جهات (حفظ علائم حیاتی بیمار، عدم آسیب رساندن به بیمار هنگام قرار گرفتن روی تخت و خوب به هوش آمدن او) است. این‌ها تنها نیمی از کار بیهوشی است.

دوست من! می‌دانم الان از خودت می‌پرسی آیا انتخاب رشته‌ی بیهوشی خوب است یا خیر.

امیدوارم با تعریف خاطره‌ای بتوانم تا حدی در انتخاب این رشته کمکت کنم. من هم مثل شما طعم این روز را چشیده‌ام. اواسط مردادماه نتایج رتبه‌ها اعلام شد.

وقتی کارنامه را گرفتم می‌دانستم که با رتبه‌ی 4 هزار منطقه‌ی 3 نمی‌توانم رشته‌های پزشکی را انتخاب کنم اما می‌دانستم شانس قبولی در زیرشاخه‌های پزشکی را دارم. من خدمت به مردم را دوست داشتم و دارم.

تصمیم گرفتم رشته‌ی بیهوشی را انتخاب کنم اما اطلاعاتم کم بود و با کمی تحقیق آن را انتخاب کردم و زمانی که وارد دانشگاه شدم و ترم سوم وقتی وارد اتاق عمل شدم به خیلی از پرسش‌های بدون پاسخم رسیدم.

برای بار اول گوشه‌ای ایستادم و تنها به کارهایی که برای بیهوشی انجام داده می‌شد نگاه ‌کردم و به عبارتی یاد گرفتن از طریق مشاهده را انجام ‌دادم. وقتی بیمار وارد اتاق عمل می‌شود حتی با این‌که شب قبل از عمل، دارویی جهت کاهش استرس تجویز شده، استرس دارد و کارشناس بیهوشی ابتدا باید با رفتار خوب و مناسب به بیمار آرامش دهد؛ زیرا اولین کسی که بیمار با او روبه‌رو خواهد شد دکتر بیهوشی است و این نیازمند صبر و حوصله‌ی فراوان است.

کارشناس و دکتر بیهوشی باید از تمام مشکلات و بیماری‌های بیمار اطلاع داشته باشد و با توجه به آن‌ها، نوع روش بیهوشی و داروهای مورد نظر را انتخاب کند تا عوارض کم‌تری بر سلامت بیمار داشته باشد و در اتاق عمل با موفقیت بیهوش شود تا عمل به درستی انجام گیرد و دوباره با موفقیت به هوش آید.

هدف اصلی بیهوشی حفظ سلامت بیمار از تمام جهات (حفظ علائم حیاتی بیمار، عدم آسیب رساندن به بیمار هنگام قرار گرفتن روی تخت و خوب به هوش آمدن او) است. این‌ها تنها نیمی از کار بیهوشی است. کار یک هوشبر خوب تقریباً از شب قبل از عمل برای تجویز داروی مناسب شروع می‌شود و تا آخرین لحظه‌ی به هوش آمدن بیمار به طور مناسب با کم‌ترین عوارض روی سلامت او خاتمه می‌یابد (مراقبت‌های قبل و بعد از عمل).

برای موفق بودن در این رشته، صبر و سرعت عمل، تسلط بر روش‌های متفاوت بیهوشی، شناخت بسیاری از داروها از لحاظ تأثیر روی سلامت بیمار و مکانیسم داروها، دانستن انواع بیماری‌ها جهت انتخاب نوع داروی بیهوشی و … لازم است؛ اما باید قبل از همه‌ی این‌ها به چگونگی جلب رضایت بیمار و حفظ آرامش او توجه کنید. شاید فکر کنید که این رشته فقط تا کارشناسی ادامه دارد و شما دوست دارید از این هم فراتر بروید و پیشرفت شغلی داشته باشید؛ اما این‌طور نیست؛ زیرا امسال برای اولین بار دانشگاه تهران تعدادی دانشجو برای ادامه‌ی تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته است. هم‌چنین کارشناسی ارشد بیهوشی، گرایش‌های متفاوتی از جمله کار در زمینه‌ی مراقبت‌های ویژه، آناتومی، فیزیولوژی و … خواهد داشت.

دوست عزیز! قبل از انتخاب این رشته بهتر است بدانید که آیا علاقه‌ای به انجام چنین کارهایی دارید یا خیر.

بازار کار رشته هوشبری در حال حاضر چطور است ؟

رشته هوشبری از جمله زیر گروه های پیراپزشکی است که در اتاق عمل به عنوان کارشناس حضور دارد و روند بیهوشی بیمار را قبل و بعد از عمل کنترل و نظارت می کند. در واقع یک کارشناسی هوشبری، دستیار پزشک متخصص بیهوشی است. رشته هوشبری، در سال های اخیر گزینه انتخابی بسیاری از داوطلبان بوده است. از این رو برای آنکه ابعاد متفاوت این گزینه مطلوب را بهتر ببینید.

در این مطلب به بررسی بازار کار و درآمد رشته هوشبری، رتبه قبولی رشته هوشبری، دانشگاه های ارائه دهنده ی رشته هوشبری و حوزه فعالیت کارشناس هوشبری پرداخته ایم.

بازار کار و درآمد رشته هوشبری

بازار کار و درآمد رشته هوشبری با توجه به نقش یک کارشناس هوشبری در بیمارستان ها و مراکز درمانی و کامل کردن یک تیم پزشکی و درمانی مطلوب و قابل توجه است. یک کارشناس هوشبری از اعضای ضروری یک تیم اتاق عمل است و حضور او لازم و ضروری است. از این رو بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری روشن و امیدوار کننده است و علاقه مندان به آن می توانند در مقاطع کاردانی و کارشناسی جذب بازار کار شوند.

رتبه قبولی رشته هوشبری

رتبه قبولی رشته هوشبری تحت تأثیر سه فاکتور اصلی است: 1- سهمیه منطقه 2- ظرفیت های ورودی دانشگاه 3- درصد دروس عمومی و اختصاصی

فاکتور سوم که درصد دروس عمومی و اختصاصی برای رشته هوشبری حداقل باید در دروس عمومی 45 درصد و در دروس اختصاصی 15 درصد است. با احراز این درصدها می توانید برای قبولی هوشبری دانشگاه های دولتی امیدوار باشید.

حوزه فعالیت کارشناسی هوشبری

حوزه فعالیت کارشناسی هوشبری در تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و کلینیک هاست. یک کارشناس هوشبری قبل و بعد از بیهوشی موظف است تا وضعیت بیمار را بررسی و ارزیابی کند. او به عنوان دستیار متخصص بیهوشی تحت نظر وی فرد بیمار را بیهوش می کند، علائم حیاتی وی را کنترل و تنظیم می کند و بعد از بیهوشی به فرد کمک میکند تا اثرات بیهوشی را سپری نماید و به حالت عادی برگردد.

بازار کار رشته هوشبری مقطع کاردانی

هدف و ماهیت :
دوره کاردانی هوشبری یکی از دوره‏های آموزش عالی (از شاخه‏ های پیراپزشکی) است و هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که هر 1 یا 2 نفر از آنها بتوانند به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی زیر نظر وی در یک بخش اتاق عمل انجام وظیفه نمایند.

فارغ التحصیلان هوشبری توانایی شناسایی دستگاه های اندازه گیری گازهای خون و سایر وسایل مربوط به رشته بیهوشی وتنظیم و کاربرد آنها شناسایی دستگاه های مختلف بیهوشی در اتاق عمل واستریلیزاسیون آنها بیهوش ساختن بیمار زیر نظر متخصص ومراقبت های قلبی و تنفسی وبیدار کردن او در پایان عمل درد شناسی احیای قلبی ریوی وانجام دادن بی¬حسی ناحیه ای وغیره در موارد کلینیکی پرستاری به روش علمی و مراقبت از بیماران بد حال را دارند.

با توجه به تعدد اعمال جراحی به منظور کمک به متخصصین هوشبری تشکیل دوره کاردانی و کارشناسی هوشبری و تربیت افرادی کاردان و کارشناس در این زمینه و بکار گماردن آنها در بخشهای هوشبری زیر نظر متخصصان این رشته می‏تواند به استفاده بهینه از کار متخصصان بیهوشی بیانجامد.

لطف یک هوشبر در حق بیمار موقعی آشکار می‌شود که ما در حالت بیداری سوزنی به دستمان فرو می‌رود رشته هوشبری هدفش تربیت افرادی است که به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی در طول دوره این رشته حداقل 2 سال است و دروس این رشته به صورت نظری عملی و کارآموزی در بیمارستان‌ها عرضه می‌شود.بخش هوشبری اتاق عمل مشغول کار شوند در حال حاضر امکان ادامه تحصیل طی ضوابطی در دوره کارشناسی ناپیوسته پرستاری فراهم می‌باشد.

رشته هوشبری در هر مقطعی که باشد محل کارش مراکز درمانی است. هوشبری یکی از حلقه های تکمیل کننده تیم درمانی است که جهت بهبود بخشیدن به شخص بیمار در مرکز درمانی حضور دارد.

دروس این رشته به صورت نظری عملی وکار آموزی در عرصه است.
فارغ ‏التحصیلان هوشبری در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط می توانند از طریق رشته کارشناسی بیهوشی یا پرستاری اقدام نمایند. ادامه تحصیل کاردانی هوشبری در مقطع کارشناسی بیهوشی یا پرستاری به صورت ناپیوسته و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های پرستاری، آناتومی ، فیزیولوژی و دیگر زیر شاخه های علوم پزشکی امکان پذیر خواهد بود که در صورت پذیرفته شدن در هر یک از رشته های کارشناسی ارشد مذکور , شرح وظایف فرد تغییر یافته و از رشته هوشبری خارج می گردد (ادامه تحصیل در این رشته تا دکترای بیهوشی امکان پذیر نمی باشد)
با توجه به توسعه و گسترش دامنه علوم مربوط به بیهوشی ، رشته کارشناسی هوشبری با تاکید بر یادگیری فعالانه ، نوآوری ، کسب اطلاعات و مهارت های بالینی جدید و مراقبت از بیماران به مطلوبترین شکل ممکن تاسیس شد
این دوره یکی از دوره‏های آموزش عالی (از شاخه‏های پیراپزشکی) است که دانشجویان طی دوره آموزشی با اصول جدید , روشها , تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مراقبت از بیمار بیهوش در اعمال جراحی عمومی , تخصصی و همچنین بخشهای مراقبت های ویژه و اورژانسها آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را به صورت نظری و عملی فرا می گیرند.

در داخل و خارج از کشور درآمد و حقوق کارشناس و متخصص بیهوشی

متخصص بیهوشی – مسیر ایرانیکارشناسان ( یا تکنسین ها) بیهوشی با توجه به محل کار خود درآمدهای متفاوتی دارند. اگر در بخش دولتی استخدام شده باشند، تقریبا درآمد مشابهی دارند. آنهایی که در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی فعالیت می کنند، با توجه به میزان تجربه، تعرفه ها و توافقی که با کارفرمای خود کرده اند، درآمدهای متفاوتی دارند.

متخصص بیهوشی نیز اگر در بخش دولتی کار کند، مطابق با قوانین حقوق و دستمزد دولتی بخش بهداشت و درمان درآمد دارد.

متخصصی که در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی فعالیت دارند، درآمد متفاوتی دارند. برخی از این متخصصان بکه در بخش خصوصی استخدام می شوند، میزان تجربه، مهارت و نوع توافق با کارفرما، تعیین کننده میزان حقوق و درآمد آنها خواهد بود. تعدادی از این متخصصان هم ممکن است سهامدار بیمارستان ها یا کلینیک های بزرگ باشند که درآمدهای بالاتری دارند. این سهام ها از ارزش بالایی برخوردار هستند.

به طور کلی گفته ها حاکی است متخصصان بیهوشی درآمدهای متفاوتی از متوسط تا عالی دارند که به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته مانند همه مشاغل متخصصانی که دارای علاقه و پشتکار لازم باشند، می توانند در این شغل موفق شده و درآمدهای بالایی نیز داشته باشند.

در مورد درامد متخصص بیهوشی اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد ولی اطلاعات درآمد کارشناس بیهوشی سال 95 موجود است:

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس بیهوشی در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.
مطابق با این تحقیق حقوق کارشناس بیهوشی بیهوشی که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، بین 1200000 تومان تا 3800000 تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه متخصصان بیهوشی در سال 2013، بیش از 187.200 دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه متخصصان بیهوشی در سال 2013، معادل حدودا 164.000 دلار آمریکا می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه این شغل در سال 2013، معادل 119.700 دلار آمریکا می باشد.

کانادا – متوسط درآمد سالیانه متخصصان بیهوشی در سال 2013، معادل 192.000 دلار آمریکا می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
برای تحصیل در رشته هوشبری داوطلبان باید در آزمون سراسری شرکت نموده و به صورت متمرکز در این رشته تحصیل نمایند و همچنین در حال حاضر امکان تحصیل بدون کنکور این رشته فراهم می باشد. چنانچه پس از تحصیل در مقطع کارشناسی هوشبری قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشید می توانید در رشته های آناتومی ،فیزیولوژی ، پرستاری و دیگر زیرشاخه های علوم پزشکی ادامه تحصیل دهید.

همچنین دانشگاه های ارائه دهنده رشته هوشبری را نیز برایتان عنوان می کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی خمین
دانشگاه علوم پزشکی آبادان
دانشگاه علوم پزشکی ساوه
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی ساوه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشگاه علوم پزشکی نیشاپور
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر
دانشگاه علوم پزشکی گراش
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی قم
دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
دانشگاه علوم پزشکی سیرجان
دانشگاه علوم پزشکی تربیت حیدریه
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس
دانشگاه علوم پزشکی البرز
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی اراک
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
دانشگاه علوم پزشکی دزفول
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی زابل
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

کسانی که دوره هوشبری را به پایان می‏رسانند قادرند:

1- دستگاههای بیهوشی و ما نیتورهای مختلف( تجهیزات کنترلی ) مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبت‏های ویژه و دستگاههای تنفس مصنوعی را بخوبی بشناسند، قادر به استریلیزاسیون آنها باشند و بتوانند آنها را تنظیم نمایند و بکار برند.
2- دستگاههای اندازه‏گیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی مربوط به رشته بیهوشی را بشناسند و تنظیم کنند و بکار برند.
3- تحت نظر متخصص، بیهوش ساختن بیمار را شروع کنند و از بیمار بیهوش مراقبتهای قلبی – تنفسی بعمل آورند و در بازگرداندن بیمار از اثرات بیهوشی با متخصص بیهوشی همکاری نمایند.
4- در بخش های کلینیک درد، احیای قلبی – ریوی و انجام بیحسی‏های ناحیه‏ای و غیره به متخصصان هوشبری کمک کنند.
5- با مطالعه پرونده بیمار و شناسائی وی مطابق اصول علمی از بیمار پرستاری نمایند و نیز در واحد مراقبتهای ویژه از بیماران بدحال مراقبت کنند.

بیهوشی

کاردانها و کارشناسان هوشبری نمی‏توانند مستقلاً به امر هوشبری بپردازند و موسسات و بیمارستانها حق ندارند آنان را مستقلاً بکار گمارند.

درسهای رشته هوشبری :

1 جمعیت شناسی 2 آناتومی
3 اصطلاحات هوشبری 4 اصول پرستاری
5 اصول مراقبت های ویژه 6 بیماری شناسی
7 تربیت بدنی 8 تنظیم خانواده
9 رفتار در اتاق عمل 10 روش احیاء قلبی و ریوی
11 روش بی هوشی 1و 2 و 3 و 4 12 زبان عمومی
13 فارسی عمومی 14 فورماکولوژی 1 و 2
15 فیزیولوژی 1و 2 16 فیزیک
17 کارآموزی در عرصه 18 معارف اسلامی 1
19 معرفی بیمار 20 میکروب شناسی

بازار کار رشته هوشبری در مقاطع مختلف چگونه است ؟

رشته هوشبری در هر مقطعی که باشد محل کارش مراکز درمانی است. هوشبری یکی از حلقه های تکمیل کننده تیم درمانی است که جهت بهبود بخشیدن به شخص بیمار در مرکز درمانی حضور دارد.

معرفی رشته اتاق عمل
معرفی رشته

در ابتدای تاریخ بشر، اعمال جراحی بر روی بدن انسان توسط افراد مبتدی و به کمک چوب، سنگ هایی با لبه های تیز و فلزات برنده صورت می گرفت.

گذشت زمان و وجود عواملی چون رشد جمعیت، پیشرفت فناوری پزشکی، افزایش انواع عمل جراحی، افزایش متوسط عمر انسان و گسترش مراکز بیمارستانی دارای اتاق عمل، باعث شد نیاز به افراد آموزش دیده در زمینه جراحی و اتاق عمل بیش از پیش احساس شود و گروه هایی از افراد واجد شرایط در این رشته تحصیل نموده و در حال تحصیل هستند.

در اتاق عمل، علاوه بر پزشکان و جراحان متخصص، به افراد کارشناس دیگری نیز نیاز است که جراحان را از لحاظ فنی در طی عمل یاری دهند.

برای مثال وسایل جراحی و استریل را جهت استفاده آماده نمایند. هدف از تدریس رشته اتاق عمل، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری اصول جدید حاکم بر اتاق عمل و آشنایی با فناوری های نوین، در جراحی تخصصی و فوق تخصصی نظیر تکنولوژی فیبرهای نوری، لیزر، تجهیزات الکترونیکی و رایانه به مراقبت از بیمار قبل، حین و بعد از عمل بپردازند.

همچنین این دسته از کارشناسان میتوانند اداره اتاق عمل را نیز بر عهده گیرند.

لیست دروس رشته اتاق عمل :

شاغلین به تحصیل در این رشته در مدت دوره کارشناسی خود دروس ذیل را سپری می کنند:
میکروبشناسی/ انگلشناسی/ تشریح۱و۲/ فیزیولوژی۱و۲۲/ ایمونولوژی/ شیمی آلی و بیوشیمی/ داروشناسی/ آسیب شناسی/ اصطلاحات پزشکی/ خونشناسی و انتقال خون/ آشنایی با بیماری های داخلی/ روانشناسی/ زبان تخصصی/ فناوری اطلاعات در اتاق عمل/ فیریک پزشکی، الکتریسیته و رباتیک در اتاق عمل/ فوریت ها/ روش تحقیق در اتاق عمل/ بهداشت روان در اتاق عمل/ اخلاق حرفه ای در اتاق عمل/ اصول فنون عملکرد و فرد اسکراپ/ اصول فنون عملکرد فرد سیار/ استریلیزاسیون ضدعفونی/ مدیریت اتاق عمل/ آمارحیاتی/ بهداشت/ آشنایی با وسایل و تجهیزات عمل/ اصول پیشرفته مراقبت در اتاق بهبودی/ روش احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های ویژه/ بیهوشی/ مقدم های بر تکنولوژی جراحی/ جراحی زنان و اورولوژی/ جراحی گوارش و غده/ جراحی ای. ان. تی، فک و صورت و چشم/ جراحیهای اعصاب و ارتوپدی/ جراحی قلب و عروق و تنفس/ جراحی اطفال/ جراحی های پوست و سوختگی و پیوند/ کارآموزی در عرصه (۳۶واحد)

لیست دانشگاهها

دانشگاه های علوم پزشکی اراک/ اردبیل/ ارومیه/ ایلام/ اصفهان/ ایران/ بابل/ بندرعباس/ بوشهر/ بیرجند/ شهیدبهشتی تهران/ تهران/ تبریز/ جندی شاپور ـ اهواز/ جهرم/ خراسان شمالی ـ بجنورد/ رفسنجان/ زاهدان/ زنجان/ زابل/ سمنان/ سبزوار/ شهرکرد/ شاهرود/ شیراز/ فسا/ قزوین/ قم/ کاشان/ کردستان ـ سنندج/ کرمان/ کرمانشاه/ گناباد/ گلستان ـ گرگان/ گیلان ـ رشت/ لرستان ـ خرمآباد/ مازندران ـ ساری/ مشهد/ همدان/ یاسوج/ یزد/ دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بازار کار رشته اتاق عمل

نخستین و اصلی ترین ویژگی لازم برای داوطلب این رشته، برخورداری از حس انسان دوستی است. داوطلب، باید توان جسمی زیادی داشته و در برابر فشارها و تنش های اتاق عمل و هنگام مشاهده صحنه های دلخراش و استرس زا از خود پایداری نشان دهد. او باید در حین عمل جراحی دقت را سرلوحه رفتارش قرار دهد، زیرا کوچکترین اشتباه ممکن است جان بیمار را به خطر افکند.
دانش آموخته این رشته میتواند در مراکز بهداشتی ـ درمانی خصوصی، دولتی و بیمارستانهای دارای بخش جراحی مشغول به کار شود و در اداره اتاق عمل، کمک و همراهی در کارهایی که برای آمادگی قبل از عمل الزامی است، حفظ استریل بودن محیط و… با پزشکان و جراحان مراکز درمانی همکاری داشته باشد.

ادامه تحصیل در این رشته

در حال حاضر تا مقطع کارشناسی ارشد این رشته در کشور ارائه می شود، ولی فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل، می توانند در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند: فیزیولوژی، علوم تشریحی (آناتومی)، مهندسی تجهیزات پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اقتصاد بهداشت، اپیدمیولوژی، مدارک پزشکی و کتابداری در شاخه پزشکی.

سقف درآمدی کارشناسان اتاق عمل

شاید در بین ما افراد زیادی باشند که کنجکاوند از سقف درآمدی کارشناسان اتاق عمل آگاه شوند.
این رشته از جمله رشته هایی است که از نظر اشتغال و درآمد جزو یکی از ایده آل های جامعه ما محسوب می شود.این رشته متناسب با میزان فععالیت فرد و توانمندی هایی که کسب می کند می تواند تا بی نهایت و گاهی با فعالیت های جانبی در این رشته در سطح یک جراح درآمد داشته باشد.

شاغلین در این رشته متناسب با مرکزی که مشغول بکار می شوند و نوع بکارگیری آنها در غالب نیروی دولتی،نیمه دولتی و خصوصی می تواند متفاوت باشد.

سقف درآمدی نیروهای دولتی در شرایط فعلی حاکم بر درمان کشور و متناسب با سابقه افراد و میزان کارانه ای که از مرکز درمانی به آنها نسبت به عملکردشان پرداخت می شود بین 2میلیون تا 5 میلیون متغیر است.
از مزایای این رشته اشتغال در چند مرکز به صورت تلفیقی از دولتی و خصوصی و نیمه خصوصی می باشد که بنا به پتانسیل هر فرد و میزان فعالیت در آن مراکز درآمد ناشی از آن مراکز نیز به این عدد اضافه می گردد.

لازم به توضیح می دانم که سقف درآمدی رشته کارشناسی اتاق عمل بعلت مهارت های کسب شده در این رشته و چند منظوره بوده مهارت افراد فارغ التحصیل در این رشته و توانایی اشتغال در مراکز غیر اتاق عمل باعث می شود فارغ التحصیلان هر میزان درآمدی که مدظر دارند با کمی تمرکز و یک سری آموزشهای تخصصی در بعضی زمینه ها ،افزایش یابد و محدودیتی ندارد.

درآمد رشته کارشناسی اتاق عمل در مراکز خصوصی متناسب با زمینه کاری که شخص انتخاب می کند می تواند درآمدی بالغ بر 20تا30 میلیون تومان در مراکز خصوصی افزایش پیدا کند و این امر مستلزم گذراندن یک سری آموزشهای تخصصی در جراحی هایی که نیاز به کمک جراحان تخصصی و فوق تخصصی دارند می باشد.

از مزایای دیگر این رشته نیاز مبرم به فارغ التحصیلان این رشته می باشد و طی سالهای گذشته و حاضر همچنان نیاز به فارغ التحصیلان می باشد و هنوز مراکز زیادی در کشور هستند که از نبود نیروی فارغ التحصیل اتاق عمل رنج می برند و گاهی مجبورند از نیروی آموزش دیده تجربی استفاده کنند.

شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که چگونه می شود حقوق یک کارشناس اتاق عمل تا سقف یک جراح افزایش پیدا کند!!!
من به شما توضیح می دهم که در این زمینه به علت گستردگی زمینه های جراحی همانطور که متخصصین دسته بندی می شوند ، کارشناسان اتاق عمل نیز می توانند دسته بندی شوند.

دسته از کارشناسان با گذراندن مراحل دستیاری تخصصی جراحی های خاص مثل جراحی اعصاب،ارتوپدی،زیبایی،فک وصورت،چشم،گوش و حلق بینی،قلب و عروق و… می توانند اطلاعاتی نزدیک به یک جراح کسب کنند و در جراحی ها همانند یک جراح در پروسه جراحی انجام وظیفه نموده و به درمان بیماران کمک کنند.

برنامه ریزی کنکور 98

سخنی با داوطلبین رشته اتاق عمل قبل از انتخاب این رشته در کنکور سراسری

از این که به فکر این افتادید قبل از اینکه به این رشته وارد شوید نسبت به این رشته و جایگاه اجتماعی آن و مزایا و معایب اون اطلاعات کسب کنید بهتون تبریک میگم محل مناسبی را برای کسب اطلاعات انتخاب کردید و امیدوارم از مطالب ارایه شده در ذیل لذت لازم را ببرید.

رشته کارشناسی اتاق عمل که در سالها قبل با عنوان تکنسین های جراحی خطاب می شدند یکی از شغل هایی است که در نوع خود از مزایا و معایبی برخوردار است و شما قبل از شروع تحصیل در این رشته بد نیست که بدانید که پس از گذراندن 4 سال تحصیلی در چه رتبه و شان و منزلتی قرار می گیرید.

این رشته از جمله رشته هایی می باشد که همانند سایر رشته های بالینی پزشکی از خطراتی برای فرد درمانگر مواجه می باشد و گاهی اولین اشتباه کارشناس جراحی آخرین اشتباه آن در زندگی کاری و یا زندگی فردی وی می گردد.

این رشته با توجه به آنکه با جان بیماران در کنار جراحان محترم ارتباط مستقیم دارد باید برای تحصیل در این رشته شخصی با نظم و دقت زیاد برخوردار باشید و هرگونه سهل انگاری و کم کاری در قسمتی از پروسه درمانی بیمار می تواند به ضرر جان مریض تمام شود.

این رشته یکی از مقدس ترین رشته های موجود در جهان می باشد چرا که همیشه زحمات این عزیزان در پشت درب های بسته اتاق عمل و در زمان بی هوشی فرد انجا می شود و نه همراهیان و نه خود بیمار اصلا مطلع نمی شود که چه خدماتی از این عزیزان دریافت کرده است و نجات جان بعضی از بیماران نیز در گرو زحمات همین کارشناسان جراحی و بیهوشی در کنار جراحان و متخصصین می باشد.

بد نیست بدانید اجر معنوی این رشته بسیار بالا می باشد چون هیچکسی نیست که کارشناس جراحی بخواهد بخاطر آن ریا کند و یا خدمات خود را کم و بیش کند.تنها شاهدان زحمات این عزیزان خود همکاران اتاق عمل می باشد و گاهی توسط مسولین ذیربط می باشد.

داوطلبی که قصد ورود به این رشته را دارد باید بدند که خون،ترشحات عفونی،عوامل بیماریزا،خطرات زیستی به عنوان تهدیدات شغلی همیشه در کنار آنها هستند و هر آنچه یک بیمار هنگام بیماری دفع میکند چه در غالب تعریق یا خونریزی و غیره برای همه عزیزان شاید جالب توجه نباشد و بعد از ورود به این رشته اطلاع از این موضوع با از دست دادن زمان و موقعیت های بهتر برای شخص را منجر شود.

بنده به عنوان کسی که در این رشته فعالیت داشته و در آن به خدمات دهی مشغول هستم ابتئای امر اصلا آشنایی با این رشته نداشتم و سالها پیش بنا به علاقه ای که به نام این رشته پیدا کردم به این رشته سوق پیدا کردم و اوایل قصد خروج از این رشته را داشتم ولی بعد از مدتی با شرایط آن کنار آمدم و کم کم علاقمند شدم و در نوع خودم در زمینه های مختلف جراحی حرفی برای گفتن دارم که اون هم از پشتکار بنده در تحصیل تکنیک های روز جراحی دنیا بدست آوردم.

شما باید بدانید که در اتاق عمل اختیار تام جراحی و پروسه عمل به عهده متخصصین جراحی و بیهوشی می باشد و شما به عنوان دستیاری هستید که دستورات را با آموزش هایی که کسب کرده اید طبق اصول و قوانین آن انجام می دهید و مسولیت شما در خود جراحی صفر درصد است ولی در موقعیت شغلی خود و پستی که در هر جراحی می گیرید(کارشناس جراحی اول یا اسکراپ و کارشناس جراحی دوم یا سیرکولار) مسولیت دارید و باید در آن پست ها پاسخگوی وظایف خود باشید.

از دیگر موارد قابل ذکر در این رشته داشتن دقت فراوان در این رشته می باشد . چرا که کوچکترین فراموشی شما به مرگ بیمار می انجامد.

این رشته افراد با تعهد بالا را می طلبد چرا که عدم تعهد یا تعهد نسبی اصلا بدرد این زمینه کاری نمی خورد و این موضوع نیز می تواند به ضرر جان مریض منجر گردد.به عنوان مثال استفاده ابزار مشکوک به استریل نبودن و سهل انگاری کارشناس جراحی می تواند موجب عفونت در بیمار و بسته به نوع عفونت فرد وی را به مرگ بکشاند.

افرادی که از توجه زیادی در کار برخوردار نمی باشند اصلا مناسب قرار گیری در این رشته نمی باشند چرا که یک لحظه عدم توجه به اجسام تیز و برنده می تواند باعث بیماری و حتی مرگ کارشناس جراحی بی توجه شود.به عنوان مثال در اتاق عمل محلول های خطرناک زیادی وجود دارند که فاقد بو یا مزه هستند و در صورت بی توجهی کارشناسان و قرار گرفتن در ظروف غیر مربوط و بدون علایم هشدار می تواند توسط افراد اشتباها استفاده و باعث سوختگی ها مرگ ناشی از آشامیدن محلولها و غیره گردد که موارد نامبرده کاملا واقعی و در زمان اشتغال در این رشته بنده خود با این مسایل از طرف افراد کم توجه شاهد بوده ام.

افراد با نظم کاری بالا مناسب این شغل می باشند چون بی نظمی در این بخش می تواند منجر به اختلالات در شروع یا اتمام پروسه های جراحی می شود و فضای اتاق عمل بعلت وجود وسایل بسیار زیاد جراحی و کمک جراحی در صورت عدم نظم کاربرد هم زودتر مستهلک شده و هم همیشه مفقود می شوند و در مواقع ضرورت که باید به داد جان مریض برسد یافت نمی شود.

اگه فردی کند حرکت هستید توصیه بنده به شما این است وارد این رشته نشوید چون مواقعی پیش می آید که بخاطر نجات جان گروهی از بیماران مجبور باشید حتی بدوید تا بتوانید خدمت رسانی کنید و یا هنگام احیای قلبی ریوی بیمار کسر ثانیه برای بیمار طلاست.

افراد شاغل در این رشته باید از استرس کمی برخوردار باشند چون زمینه ی کاری اتاق عمل به خودی خود استرس زا می باشد و در صورتی که نتوانید با استرس های خود کنار بیایید منجر به بیماری های قلبی عروقی و افزایش فشاخون و مشکلات روانی و اعصاب و خیلی موارد دیگر می شوید.نتیجه آن نیز فرسایش زود رس شماستت.

اگر داوطلب ورود به این رشته می باشید بهتر است اهل ورزش باشید چرا که در هنگام پروسه جراحی شما مجبور هستید ساعت های طولانی در پوزیشن های بد قرار گیرید و در صورت عدم آمادگی بدنی فرسایش زودرس سراغ شما خواهد آمد و تمامی مفصل شما اعم از ستون فقرات و مفاصل زانو و مچ پا را درگیر می کند و مجبور هستید ساعت های طولانی به درمان آن ها بپردازید.

یکی از شکایت های عمده این قشر اختلاف طبقاتی حاکم بر این رشته میان قشر متخصص و کارشناسان جراحی و بیهوشی می باشد. درآمدهای فضایی متخصصین گاهی در بعضی از کارشناسان منجر به از دست دادن روحیه کاری آن ها می گردد.شما باید بدانید زحمت زیادی را خواهید کشید ولی درصد خ زیادی با آنها فاصله مالی و درآمدی خواهید داشت.

اگر از مرگ می ترسید وارد این رشته نشوید چرا که گاهی پیش می آید همان شخصی که شما در حال جراحی آن هستید و دستکشتان با خون آن آغشته شده در یک لحظه ارست قلب می کند و دیگر باز نمی گردد.

البته اینهارا نمی گویم تا از انتخاب این رشته منصرفتان کنم و قرار نیست همه این اتفاقات برای شما حتما اتفاق میفتد و گاهی یک اتفاق باعث محکم شدن روحیه شما می شود.

در مجموع این رشته از رشته هایی می باشد که حاشیه پولساز خوبی دارد و در صورت تحصیل علوم خصوصی که در بعضی رشته های جراحی وجود دارد شما می توانید درآمدتان را در حد یک پزشک عمومی افزایش دهید نه جراح!

یک سری آموزش هایی وجود دارد که در صورتی که شما آنها را کسب کنید می توانید بسیار در کار خود پیشرفت کنید. شما در صورتی که وارد این رشته شدید با بهره گیری آموزشهای تخصصی این سایت به بالابردن سطح تعلیمات و مهارت های خود اگر بپردازید قطعا از ابتدا می توانید به مدارج بالای این رشته برسید.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

فارغ التحصیلان کارشناسی اتاق عمل، میتوانند در رشته های زیر در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند:

– رشته ی مهندسی پزشکی

– رشته ی اپيدميولوژی

– رشته ی اقتصاد بهداشت

– رشته ی آمار زیستی

– رشته ی آموزش بهداشت

– رشته ی پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان (نیازمند گذراندن ۲ سال طرح)

از سال ۱۳۹۴ مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز به مقاطع تحصیلات تکمیلی اضافه شد. نخستین ورودی های ارشد اتاق عمل در سه دانشگاه علوم تهران، ایران و شیراز درحال تحصیل می باشند که هدف اصلی از این برنامه، استفاده از افرادی با دانش بالاتر در کادر آموزشی دانشگاه می باشد. لذا تا سالهای آتی شاهد جذب این فارغ التحصیلان به عنوان کادر هیئت علمی در دانشگاهها خواهیم بود.

خلاصه‌نویسی

اتاق عمل بهتر است یا هوشبری؟

اما در ادامه بیشتر در باره این سوال بحث خواهیم کرد : اتاق عمل یا هوشبری؟ ، کدام یک از این رشته ها می تواند برای شما مناسب تر باشد؟ ممکن است یکی به اتاق عمل علاقه بیشتری داشته باشد و دیگری با ویژگی های شغل و رشته هوشبری انطباق بیشتری داشته باشد. مهم این است که شما با آگاهی رشته خود را انتخاب کنید.

رشته هوشبری در کنکور سراسری در چه مقطعی دانشجو می پذیرد؟ اتاق عمل چطور؟

رشته هوشبری و اتاق عمل هردو در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرند و چون پذیرش مقطع کاردانی خیلی محدود است ما در اینجا فقط مقطع کارشناسی را بررسی می کنیم. البته صحبتهایی در خصوص توسعه کارشناسی ارشد این رشته ها هست و به احتمال زیاد تا زمانی که شما لیسانس این رشته ها رو بگیرید، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد هم وجود خواهد داشت.

سرفصل دروس رشته اتاق عمل؟سرفصل دروس رشته هوشبری؟

تعداد واحد درسی هر دو رشته حدود ۱۳۰ واحد است که حدود ۸ ترم تحصیلی طول می کشد. همچنین این دو رشته تفاوتهایی از نظر تعداد و عنوان واحدهای کارآموزی و نیز واحدهای تخصصی دارند واحدهای کارآموزی رشته اتاق عمل حدود ۳۴ واحد ولی واحدهای کارآموزی رشته هوشبری حدود ۳۲ واحد می باشد که می توانید جزئیات را برای رشته هوشبری یا اتاق عمل با کلیک بر روی نام هر کدام از آنها مشاهده کنید.

یک کارشناس هوشبری تا چه مقطعی می تواند ادامه تحصیل دهد؟ تکنسین اتاق عمل چطور؟

در حال حاضر رشته هوشبری در دانشگاه های کشور مقطع ارشد و دکترا ندارد. ولی فارغ التحصیلان کارشناسی هوشبری می توانند در برخی از رشته های دیگر در مقطع ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند.

در مورد رشته اتاق عمل، مقطع ارشد در دانشگاه های کشور وجود دارد و پذیرش دانشجو می کند.ولی این رشته مقطع دکترا در ایران ندارد. شما می توانید برای مقطع دکترا وارد برخی رشته های دیگر شوید.

البته به طور کلی از نظر ارتباط رشته ها تا سطح ارشد ودکترا و تعداد شاخه هایی (گرایشهایی) که بعدا می توانید انتخاب کنید، تفاوت هایی وجود دارد که در کتاب آشنایی با رشته های گروه تجربی توضیح داده ایم.

آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بعد از کارشناسی رشته هوشبری (به صورت کارشناسی به پزشکی) وجود دارد؟

در مورد کارشناسی اتاق عمل به پزشکی چطور؟

برای علاقه مندان رشته پزشکی که به هر دلیلی موفق به قبولی و تحصیل در رشته پزشکی نشده اند و به جای آن در یکی از رشته های کارشناسی گروه پزشکی و علوم ریاضی و فنی تحصیل می کنند، امکان جالبی وجود دارد. این امکان، کارشناسی به پزشکی ( لیسانس به پزشکی ) نام دارد.

در این روش، علاقه مندان رشته پزشکی می توانند پس از پایان تحصیلات کارشناسی و گذراندن طرح (اگر که رشته آنها طرح داشته باشد)، به شرط داشتن شرایط لازم و در صورت قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی، به ادامه تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. در حال حاضر این طرح در یکی از بهترین دانشکده های پزشکی (علوم پزشکی تهران) اجرا می شود .

برای رشته هوشبری به پزشکی و رشته اتاق عمل به پزشکی هم این امکان وجود دارد و شما می توانید پس از تحصیلات دوره کارشناسی، شانس خود را برای ورود به رشته پزشکی امتحان کنید.

ظرفیت پذیرش رشته اتاق عمل چقدر است؟

در سال ۹۵ حدود ۱۳۲۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی، و پردیس ها در رشته اتاق عمل پذیرفته شده اند. از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی همدان، بیرجند و شهرکرد با ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی اتاق عمل را جذب کرده اند و پردیس های خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، اصفهان و جندی شاپور با ۵ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

ظرفیت پذیرش رشته هوشبری چقدر است؟

در سال ۹۵ حدود ۱۱۹۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی، و پردیس ها در رشته هوشبری پذیرفته شده اند. از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، لرستان و بیرجند با ظرفیت پذیرش بیش از ۳۵ نفر بیشترین تعداد دانشجوی هوشبری را جذب کرده اند و پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کمتر از ۱۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

تکنسین اتاق عمل کجا کار می کند؟ محل کار او چگونه است؟

محل کار تکنسین اتاق عمل در بیمارستان و کلینیک های جراحی و مراکز اورژانس می باشد. بیشتر تکنسین های اتاق عمل در بیمارستان ها و برخی در مراکز عمل های سرپایی مشغول به کار هستند. کار آنها به صورت تمام وقت است و گاهی در شب ها و روزهای تعطیل به صورت شیفتی باید سرکار خود باشند.

وظیفه ی استریل و فراهم کردن ابزار جراحی بر عهده ی تکنسین اتاق عمل است. تکنسین های اتاق عمل در دوحوزه مشغول به کارند. تکنسین های غیر استریل که در طول جراحی , احتیاجات ضروری را برطرف می کند ولی نباید در مجاورت بیمار باشد .به این نوع تکنسین ها, سیرکولر می گویند. تکنسین های استریل که در کنار جراح و همراه با او , جراحی را انجام می دهند که به آن ها اسکراب می گویند. این رشته بازار کار وسیعی دارد به نحوی که میزان بیکاری در این رشته در حد صفر است.

بیهوشی

کارشناس هوشبری کجا کار می کند؟ محل کار او چگونه است؟

محل کار کارشناس بیهوشی در بیمارستان و کلینیک های جراحی و مراکز اورژانس می باشد. بیشتر تکنسین های بیهوشی در بیمارستان ها و برخی در مراکز عمل های سرپایی مشغول به کار هستند. کار آنها به صورت تمام وقت است و گاهی در شب ها و روزهای تعطیل به صورت شیفتی باید سرکار خود باشند.

محیط کار هوشبران در واقع همان اتاق عمل است که در آن کار میکنند زیرا هوشبران به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی در بخش هوشبری اتاق عمل مشغول کار هستند.ساعت کار مشخصی ندارند و در صورت لزوم در زمانی که لازم باشد باید در اتاق عمل حاضر شوند. محیط کار هوشبران باید ساکت باشد و آنها کار خود را در سکوت انجام دهند. هم چنین باید با پزشکان در ارتباط باشند.

محیط کار کارشناس بیهوشی نسبت به رشته ی اتاق عمل که بر سر عمل حاضر میشوند ، محیط تمیز تری میباشد ولی در حین کار احتمال پاشیدن خون ، ترشحات و سایر موارد موجود در حین عمل میباشد که باید توجه داشت در صورت آلوده شدن میز کار ، دستگاه بیهوشی ، مانیتور ها یا هر قسمت دیگر سریعا نسبت به برطرف کردن آلودگی و ضد عفونی کردن محل عمل اقدام شود.

کارشناس بیهوشی با نحوه استفاده از دستگاه های مختلف مرتبط با بیهوشی از جمله دستگاه اندازه گیری گاز خون و … آشنا بوده و در طول عمل علائم حیاتی بیمار از جمله ضربان قلب، نوار قلب، فشار خون و تنفس را مرتبا کنترل می کند.. او همچنین توانایی به هوش آوردن بیمار پس از عمل و انجام مراقبت های ویژه از بیماران بدحال را دارد. لازم به ذکر است که در هر مرکز درمانی این کارشناسان حتما باید زیرنظر متخصص بیهوشی فعالیت کنند.

معمولا در هر بیمارستان چندین اتاق عمل وجود دارد. هر اتاق عمل یک کارشناس هوشبری دارد اما متخصص بیهوشی کمتر از تعداد اتاقهاست. در واقع متخصصان بیهوشی به صورت گردشی در اتاقها حضور و فعالیت دارند. بنابراین مسوولیت شغلی هوشبران بالاست؛ چرا که در صورت بروز مشکل، باید قادر باشند تا زمان حضور متخصص بیهوشی اقداماتی را انجام دهند و بحران را کاهش دهند.

شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره شغل، شرایط و محیط کار، آینده شغلی و درآمد کارشناس اتاق عمل و هوشبر را که از زبان کارشناسان مختلف در مراکز متفاوت بیان شده است در کتاب یاد شده از طریق کلیک روی این لینک ملاحظه کنید.

اگر بین رشته اتاق عمل و هوشبری تردید داشتید که کدامیک برای شما بهتر است، امیدوارم اطلاعات این مقاله که به منظور آشنایی بیشتر شما با این رشته ها ارائه شده است، توانسته باشد تردید های شما را رفع کرده و پاسخ سوال اتاق عمل یا هوشبری؟ را پیدا کرده باشید و در نتیجه انتخاب رشته صحیح تر و بهتری انجام دهید.

4.4/5 - (25 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه اتاق عمل یا هوشبری ؟ بازار کدامیک بهتر و تضمینی است ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. محمد

    من خودم دانشجو سال اخر اتاق عمل هستم و کاملا نسبت به بقیه رشته های پیراپزشکی امکان موفقیت و پیشرفت بیشتری داره و حتی همینطور ک در متن بالا گفتن میتونه درامدش تا حد جراح بره ولی این کار ساده ای نیس و زحمت زیادی میخاد اما شدنی هس در حالیکه پرستاری یا هوشبری اینطوری نیستن و سقف درامد دارن. از لحاظ درامد ولی سختی رشته اتاق عمل از لحاظ راحتی ولی دارای استرس رشته هوشبری و از جهت حوصله زیاد و سواد رشته پرستاری رو پیشنهاد میکنم..میزان استخدام بیشتر از هوشبری و خیلی کمتر از پرستاری هستش و همچنین برای افراد با روحیه حساس و بدن ضعیف(بعلت امکان سرپا موندن سر عمل حتی 7 8 ساعت یا بیشتر(البته کم پیش میاد)) مناسب نیستش در حالیکه کارشناس هوشبری طی پروسه عمل میشینه روصندلی و علایم حیاتی رو چک میکنه و در مواقع نیاز دارو میزنه اما کارشناس اتاق عمل پا ب پای جراح در پروسه جراحی دخیل هستش و هرچقدر عملش سختتر باشه و گسترده تر کارشناس اتاق عمل نقش بیشتری تو جراحی داره و هرچقدر کارش و سوادش خوب باشه امکان اعتماد جراح بهش بالا میره و حتی بعضی عمل هارم بعنوان دستیار اول جراح خودش ب تنهایی انجام میده(البته ن هر عملی و ن در هر بیمارستانی) حتی در چندین بیمارستان کادر اتاق عمل با سواد دیدم ک بعضی جراح های کم تجربه از اونا راهنمایی میگرفتن سر عمل..اینکه طبق تصور غلط توی فیلما فقط قیچی و چنگال بده دست دکتر یا دستمال بگیره دستش عرق دکتر رو پاک کنه ب هیچ وجه اینطوری نیستش و من طی 4 سال تحصیل و کاراموزیم ندیدم ک جز وظایف ما باشه و بد جا افتاده این رشته در حالیکه شان و کلاس کاری بالاتر از بقیه رشته ها هستش…امیدوارم ک این مطلب مفید واقع شده باشه:)

    پاسخ
  2. Tiger

    من نمیدونم شما بالا چی نوشتید اما کسی اگر به پایین صفحه اومد و نظر من رو دید امیدوارم کمکش کنه در این سالها برای پسرها هوشبری بهتره چون میتونن به راحتی اورژانس استخدام بشن.حال انکه اتاق عملی های عزیز نمیتونن امتحان بدن.امتحان اتاق عمل هم درسته که ممکنه به ازای هر بیهوشی ۲ تا اتاق عملی بگیرن ولی امتحانش خیلی سخته.پس رشته بیهوشی اگه درسخونی تو همین رشته میری اگه نه میری اورژانس ولی اتاق عمل نه

    پاسخ
  3. فیضی

    امیدوارم در این زمینه بیشتر هم یاری مان کنید.
    یک دنیا در دود برشما و خانواده گرامی شما

    پاسخ
  4. ضیاالحق فیضی

    خیلی ممنون از محبت شما نبست به هم نوع تان من یک تن از اتباع افغانستان هستم تازه ترکیه توی این رشته قبول شدم از شما خیلی آموختم .
    زنده با انسانیت.

    پاسخ
  5. نسرین

    عالی عالی عالی

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی