آزمون سات SAT چیست؟

آزمون سات SAT چیست؟

جهت مشاوره در زمینه آزمون سات SAT چیست؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

آزمون سات ٬ متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، می‌بایست به نسبت شرایط تحصیلی خود و رشته و کشور محل تحصیل، لازم است تا مدارک موردنیاز پذیرش دانشگاه‌ها که admission’s requirements نامیده می‌شود را فراهم کند. مدارک مورد نیاز پذیرش (admission) از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خارج از کشور را معمولاً رزومه، ترجمه رسمی کلیه مدارک تحصیلی، بیانیه هدف (SOP)، توصیه‌نامه (LOR) و مدارک زبان تشکیل می‌دهد. درواقع متقاضی تحصیل در خارج از کشور، درصورتی‌که نیاز به شرکت به آزمون ورودی دانشگاه مقصد نباشد، می‌بایست مدارک ۵ گانه فوق را آماده کند.
مثلاً اگر شما قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان هستید، می‌بایست مدرک IELTS، TOEFL، PTE و غیره را در اختیار داشته باشید و به نسبت نیازهایی که دانشگاه موردنظر شما اعلام می‌کند،‌ حداقل نمره را کسب کنید. مثلاً برای ورود به مقطع کارشناسی، مدرک زبان آیلتس ۶ از ۹ یا تافل اینترنتی ۷۰ از ۱۲۰ موردنیاز است. برای مقاطع ارشد و دکترا نیاز به ترتیب آیلتس ۶.۵ و تافل ۸۵ به بالا موردنیاز خواهد بود. البته دانشگاه‌های آمریکا، ‌از داوطلبان درخواست می‌کنند که مدرک GRE یا GMAT هم ضمیمه اپلیکیشن خود بکنند.

آزمون سات چیست؟


علاوه بر این مدارک بین‌المللی موردنیاز ادمیشن (admission) از دانشگاه‌های خارج از کشور، مدرک دیگری هم هست که برای ورود به مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه‌های دنیا نیاز است و سات یا SAT نامیده می‌شود. در این گفتار نگاهی داریم به معرفی آزمون. با ما همراه باشید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون سات و آزمون‌های زبان می‌توانید از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده نمایید.

سات چیست؟

هدف از برگزاری آزمون سات که مخفف Scholastic Aptitude Test است درواقع مدرک تعیین و تشخیص استعداد تحصیلی است؛ یعنی با این مدرک، می‌توان به سطح اطلاعات آکادمیک عمومی داوطلب شرکت در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌عنوان یک داوطلب بین‌المللی پی برد. اگرچه شاید ازنظر بعضی‌ها، معیار خوبی نباشد.

آزمون سات SAT چیست؟

آزمون سات به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و توسط ایالات‌متحده آمریکا همچون آزمون TOELF IBT پایه‌ریزی و هدایت می‌شود. همان‌طور که گفتیم، بیشتر پیش‌نیازی هست برای داوطلبانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه‌های دنیا رادارند. این فقط به دانشگاه‌های ایالات‌متحده آمریکا ارتباط ندارد. بلکه دانشگاه‌های اسکاندیناوی، ترکیه، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز بعضاً از متقاضیان ورود به رشته‌های کارشناسی انگلیسی‌زبان، این مدرک را درخواست می‌کنند.
این آزمون درواقع شبیه آزمون GRE است؛ یعنی هم به‌صورت GENERAL و هم به‌صورت SUBJECT برگزار می‌شود. افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا (بر اساس فهرست شانگهای) دارند، توصیه می‌شود که سات تخصصی یا همان سابجکت را بگیرند.
ساختار برگزاری آزمون سات همان‌طور که گفتیم شبیه جی آر ایی است؛ یعنی هم باید ریاضیات دوره دبیرستان را جواب بدهید و هم مهارت مقاله‌نویسی بر اساس موضوعی که به شما ارائه می‌شود را در مدت‌زمان مقرر داشته باشید. البته بخشی از آزمون سات، شبیه آزمون آیلتس است؛ یعنی READING هم به آن اضافه می‌شود. البته به‌اندازه آزمون جی آر ایی تخصصی و حرفه‌ای نیست و نیاز به مهارت اتیمولوژی (ریشه‌شناسی واژگان) نیست.

ساختار آزمون SAT

آزمون سات در ۳ قسمت مجزا برگزار می‌شود و نیاز است که داوطلبان، آمادگی علمی و مهارت مربوط به پاسخ به سؤالات هر ۳ بخش آزمون سات را کسب کنند:
بخش ریاضی:
همچون آزمون GRE، سؤالات ریاضی در آزمون سات طرح می‌شود. توانایی داوطلب در حل مسائل ساده در حوزه جبر، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، موضوعات آمار و احتمال، هندسه و امثالهم، در این قسمت ارائه می‌شود. ۲۰ سؤال ۴ گزینه‌ای در این بخش مطرح‌شده و از داوطلب خواسته می‌شود که ظرف ۲۵ دقیقه به آن‌ها پاسخ دهد. سؤالات به‌گونه‌ای معمولاً طرح می‌شود که نیاز به محاسبات پیشرفته نیست و بعضاً ماشین‌حساب نیز برای کسانی که قدرت محاسباتی ذهنی و کاغذی سریع دارند، موردنیاز نخواهد بود.

در بخش بعدی، ۳۸ سؤال ۴ گزینه‌ای که برای حل آن ماشین‌حساب موردنیاز است مطرح می‌شود.
بخش خواندن و نوشتن:
در این بخش، سؤالاتی مطرح می‌شود که توانمندی داوطلبان را در تحلیل متون انگلیسی تشخیص داده شود و مهارت‌های خواندن و نوشتن و درک مطلب بررسی شود. مدت‌زمان حل سؤالات این بخش که ۵۲ سؤال در آن مطرح می‌شود، ۶۵ دقیقه است؛ یعنی برای پاسخ به هر سؤال بیش از ۶۰ ثانیه وقت دارید. البته ۴۴ سؤال دیگر هم در این بخش وجود دارد که مربوط به دستور زبان و مهارت‌های نوشتاری فرد است که باید ظرف ۲۵ دقیقه به آن پاسخ دهد.

در بخش اول و دوم به‌طورکلی شما ۱۸۰ دقیقه وقت دارید. باید زمان‌بندی به‌گونه‌ای باشد که بتوانید به سؤالات در وقت مقرر پاسخ دهید؛ بنابراین هم توانایی انگلیسی خوب نیاز دارید برای فهم سؤال و بررسی گزینه‌ها و هم مهارت تست‌زنی بالا برای حل مسئله که بامطالعه و تلاش و صبوری حاصل می‌شود.
بخش مقاله‌نویسی:‌
در بخش مقاله‌نویسی، همچون بخش اول در آزمون GRE و IELTS، از شرکت‌کننده تقاضا می‌شود که یک مطلب راجع به موضوعاتی مانند علوم، تاریخ، جامعه‌شناسی، سبک زندگی و امثالهم بنویسد. در این بخش ۵۰ دقیقه وقت دارید. مطالعه زیاد موضوعات متنوع و افزایش توانایی در نوشتن و استفاده از کلمات و ساختارهای جمله‌ای پیچیده و حرفه‌ای گرامری، سبب افزایش نمره‌این بخش می‌شود.

مدت اعتبار مدرک سات همچون تافل و جی آر ایی ۵ سال است و پس‌ازآن دوباره باید در آزمون شرکت کنید.

آزمون سات SAT چیست؟

سیستم نمره دهی در آزمون سات

آزمون سات فعلاً سیستم نمره دهی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ برای بخش اول و دوم دارد. بخش مقاله‌نویسی نیز نمره‌ای بین ۱ تا ۶ همچون بخش نوشتاری آزمون جی آر ایی دارد. کسانی که آیلتس در سطح ۶ تا ۶.۵ دارند، نمره‌ای ۳ تا ۴ می‌توانند کسب کنند که برای بسیاری از دانشگاه‌ها، حداقل نمره موردنیاز در بخش نوشتاری سات است.


برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون های زبان بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

مشاور گروپ

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه آزمون سات SAT چیست؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. Dr.Zaman

    با سلام
    من از کانادا تماس میگیرم و مدرس ریاضیات در همه زمینه و بالاخص امتحانات SAT , GRE , ISEE , ACT , MCAT ….

    خواستم چنانچه مایل باشید برای تدریس آنلاین دروس ریاضی با هم همکاری داشته باشیم.

    ارادتمند , دکتر زمان

    ایمیل من هست : aaazaman@yahoo.com

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی