ثبت نام دکتری 98 | تمامی نکات ثبت نام آزمون دکتری 98

دکتری غیرپزشکی

جهت مشاوره در زمینه ثبت نام دکتری 98 | تمامی نکات ثبت نام آزمون دکتری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله ی آموزشی به موضوع راهنمای ثبت‌نام در آزمون دکتری غیرپزشکی 97 – 98 می پردازد. در این مقاله تمامی نکات مهم را به سمع و نظر شما می رسانیم.

دکتری غیرپزشکی

راهنمای ثبت‌نام در آزمون دکتری غیرپزشکی ۹۷

اگر دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد هستید یا مدتی از اخذ مدرک کارشناسی ارشد شما سپری‌شده و قصد ادامه تحصیل در مقطع PhD غیرپزشکی را در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور دارید، راهنمای جامع ثبت‌نام در آزمون دکتری غیرپزشکی، شمارا با مهم‌ترین نکات موردنیاز آشنا خواهد کرد.

در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۵۸ هزار نفر در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز شرکت کردند که این رقم به ۲۶۰ هزار نفر در سال ۹۶ رسید و به نظر می‌رسد روند تصاعدی ادامه داشته باشد. اگر برای آمادگی در آزمون دکتری در دانشگاه‌های داخل کشور و همچنین شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی (SAT, NHLE, MSRT, TOLIMO) و زبان انگلیسی بین‌المللی (IELTS-TOEFL-GMAT) نیاز به مشاوره‌های تخصصی دارید، می‌توانید از کارشناسان مشاور گروپ به‌صورت تلفنی استفاده کنید.

با ما همراه باشید.

داستان دکتری

شمار افرادی که مدرک کارشناسی در کشور دارند بسیار زیاد است و به همین خاطر، اکنون شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های کارشناسی ارشد داخل کشور روند صعودی پیداکرده است. همه این موارد نشان می‌دهد که تقاضا برای ورود به رشته‌های تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری در حال افزایش است و این رقابت در سال‌های آینده سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری (با آزمون یا بدون آزمون) دارید، در اولین فرصت نسبت به فراهم کردن شرایط اقدام کنید. درصورتی‌که حوصله آمادگی در آزمون دکتریی غیرپزشکی داخل کشور را ندارید، از فرصت‌های تحصیلی با بورسیه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی خارج از کشور اقدام کنید. برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور، ده هزار دانشگاه در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در دسترس است که بعضاً بورسیه تحصیلی یا تخفیف یا بخش از پرداخت شهریه را به دانشجوی دکتری ارائه می‌کنند.

با توجه به اینکه میزان داوطلبان حضور در مقطع دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور زیاد است، برنامه‌ریزی دقیق برای آمادگی در تخصصی‌ترین آزمون دانشگاهی کشور الزامی تصور می‌شود. علاوه بر تسلط بر مطالب درسی، توانایی داوطلبان در قبولی در مصاحبه آزمون دکتری و کسب نمره زبان انگلیسی خوب بر اساس معیارهای الزامی نیز ضروری است.

همان‌طور که می‌دانید، ثبت‌نام آزمون دکتری ۹۷ همچون سال ۹۶ با ثبت‌نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد ادغام‌شده است و این رویه همچون رویه ثبت‌نام در آزمون کنکور سراسری مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها است.

زمان و نحوه ثبت‌نام در آزمون دکتری غیرپزشکی سال ۹۷

به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون دکتری سال ۹۷ می‌رسانیم که تاریخ ثبت‌نام از اول آذر لغایت ۷ آذر ۹۶ است. داوطلبان می‌توانند در بازه زمانی فوق‌الذکر به بخش ثبت‌نام آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور در نشانی معروف:‌SANJESH.ORG مراجعه کرده و با خرید کارت ثبت‌نام اینترنتی، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. تمامی داوطلبان شرکت در آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد می‌بایست به سایت سنجش مراجعه کنند و ثبت‌نام از طریق سایت:‌ AZMOON.ORG دانشگاه آزاد اسلامی انجام نمی‌شود.

هزینه ثبت‌نام را می‌توانید از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب با تضمین درگاه شاپرک پرداخت کنید. در هنگام ثبت‌نام اینترنتی، دقت کنید که اطلاعات هویتی و تحصیلی خود را به‌درستی وارد کرده و عکس خود را بر اساس ضوابط مشخص‌شده برای آقایان و بانوان آپلود کنید.

در پایان زمان ثبت‌نام، کد ره‌گیری به شما داده می‌شود که آن را برای پیگیری‌های بعدی و دریافت کارت شرکت در آزمون و همچنین مشاهده نتایج، در اختیار داشته باشید.

شرایط ثبت‌نام در آزمون دکتری سال ۹۷

آزمون دکتری سال ۹۷، شرایط ثبت‌نام مشابهی همچون آزمون سال ۹۶ دارد. در اختیار داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های غیرپزشکی یا دکتری حرفه‌ای پزشکی الزامی است. مدارک معادل کارشناسی ارشد یا معادل دکتری غیرقابل‌قبول است. درصورتی‌که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل‌کرده‌اید، مدرک دانش‌آموختگی شما پس از مهر شدن توسط سفارت ایران در کشور محصل تحصیل، می‌بایست به وزارت علوم ارسال تا ارزشیابی و مدرک معادل رسمی برای شما صادر شود که با آن مدرک می‌توانید در آزمون دکتری ثبت‌نام کنید.

اگر مدرک کارشناسی ارشد معتبر نداشته باشید یا تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، در رشته کارشناسی ارشد دانش‌آموخته نشوید، ثبت‌نام شما حتی در صورت قبولی ملغی می‌شود؛ اما اگر در رشته نیمسال دوم کارشناسی ارشد پذیرفته‌شده‌اید تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ به شما فرجه داده می‌شود.

ازجمله شرایط مهم ثبت‌نام، متناسب بودن گروه آزمایشی در مقطع کارشناسی ارشد با گروه آزمایشی در آزمون دکتری است؛ یعنی جی؟ یعنی شما با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، نمی‌توانید در آزمون دکتری روانشناسی بالینی شرکت کنید و بالعکس!

این به آن معنی است که هر داوطلب باید در گروه آزمایشی خود شرکت کند و گروه‌های آزمایشی معدودی هستند که به کلیه دانش‌آموختگان اجازه ثبت‌نام می‌دهند. مثلاً دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت می‌توانند در آزمون دکتری فیزیک ۹۷ شرکت کنند. این استثناها را در دفترچه ثبت‌نام دکتری مشاهده خواهید کرد.

نحوه پذیرش در آزمون دکتری غیرپزشکی ۹۷ به چه صورت است؟

این سؤال بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری سال ۹۷ است. سنجش و پذیرش دانشجو با توجه به هر یک از شیوه‌های آموزشی که شامل شیوه آموزشی و پژوهشی و پژوهش محور است به شرح زیر می‌باشد:‌

دکتری آموزشی – پژوهشی

این شیوه، به‌صورت آزمون متمرکز (۵۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد) و مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد) است.

دکتری پژوهش محور

این شیوه به‌صورت آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد) و تهیه پروپوزال (20 درصد) است.

آزمون متمرکز دکتری به چه صورت است؟

منظور از آزمون متمرکز دکتری، همان آزمون دکتری بوده که برای یک‌بار در سال برگزار می‌شود و جمعه ۲ اسفندماه ۹۶ خواهد بود. اعلام نتایج اولیه این آزمون در فروردین‌ماه سال ۹۷ خواهد بود.

منظور از سوابق آموزشی و فناوری در آزمون دکتری چیست؟

منظور از این سوابق، مواردی مانند معدل مقاطع کارشناسی- کارشناسی ارشد، تسلط به زبان انگلیسی، مقالات چاپ‌شده در ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی، اختراع، اکتشاف، کتاب‌های تألیف شده، کتاب‌های ترجمه‌شده، آثار هنری، موفقیت در همایش و کنفرانس‌های داخلی، بین‌المللی، جشنواره‌های دانشجویی داخلی و بین‌المللی و هرگونه افتخار و دستاورد علمی و فناوری شاخص و بارز است.

منظور از مصاحبه علمی و سنجش عملی در آزمون دکتری غیرپزشکی چیست؟

هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجوی دکتری در رشته موردنظر، ضوابطی در نظر می‌گیرد و کمیته ارزیابی دانشجویان دکتری دارد. هر دانشگاه، معیارهای خاص خود را دارد که در دفترچه مشخص می‌شود و می‌توانید از دانشگاه موردنظر نیز سؤالات بیشتر را بپرسید یا با مشاوران مجرب گروپ مشاور صحبت کنید.

چه دانشگاه‌هایی پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۹۷ دارند؟

کلیه دانشگاه‌های سراسری و آزاد در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه و پردیس‌های خودگردان و همچنین دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی، پژوهش محور و بورس اعزام به خارج از کشور، از طریق آزمون سراسری که در اسفندماه سال ۹۶ برگزار می‌شود، نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری اقدام می‌کنند. این الزام حتی برای متقاضیان دستیار دامپزشکی سال ۹۷ نیز اعمال می‌شود.

امکان ویرایش اطلاعات در آزمون دکتری در ۲ زمان متفاوت است. نتایج اولیه دکتری ۹۷ همان‌طور که اشاره‌شده در نیمه دوم فروردین سال آینده است.

انتخاب رشته آزمون دکتری غیرپزشکی چگونه است؟

افرادی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، پس از اعلام نتایج در نیمه دوم فروردین ۹۷، می‌بایست با در نظر گرفتن مفاد دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۷ که با آزمون دکتری ۹۷ دانشگاه آزاد ادغام‌شده است، نسبت به بررسی رشته‌ها و انتخاب کد رشته محل موردنظر (سراسری و آزاد) اقدام و آن را در فرم ثبت‌نام اینترنتی انتخاب رشته در سایت سنجش وارد کنند.

این انتخاب رشته مجزا است و جداگانه انجام می‌شود.

برای موفقیت در آزمون دکتری غیرپزشکی ۹۷ چه باید کرد؟

نکات ۱۰ گانه دکتری غیرپزشکی:

ورود اطلاعات:‌

در ورود اطلاعات هنگام ثبت‌نام اینترنتی دقت کنید.

آگاهی به دروس و ضرایب آزمون:

دروس و ضرایب در آزمون متمرکز را نسبت به گروه آزمایشی و رشته‌ای که قصد شرکت دارید در نظر داشته باشید.

نمره آزمون متمرکز:

مطلع باشید که تنها ۵۰ درصد کل نمره شمارا آزمون متمرکز تشکیل می‌دهد.

مستندات تحقیقاتی:

اگر قصد موفقیت دارید تا زمان شرکت در آزمون مصاحبه، روی انتشار مقالات، ترجمه مقاله و کتب در نشریات و ژورنال‌های داخلی معتبر و بین‌المللی کارکنید. اگر شانس قبولی در رشته موردنظر رادارید و فکر می‌کنید مشمول انتخاب رشته و شرکت در مصاحبه هستید تا روز مصاحبه که چند ماه فرصت است، فرصت خوبی برای انتشار خلاصه پایان‌نامه خود در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی معتبر یا ترجمه کتاب یا چاپ سلسله مقالات گوناگون خود به‌صورت کتابی مستقل در اختیار شما است تا در روز مصاحبه، با رزومه قوی حاضر شوید که تأثیر زیادی در جذب مثبت نظر کمیته پذیرش خواهد داشت. شیوه شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و نوشتن مقالات علمی را حتماً مطالعه کنید.

تجارب:

حتماً از تجارب موفق دانشجویان دکتری در دانشگاه یا دانشگاه‌های موردنظر خود اطلاعات به‌روز دریافت کرده و نکات موفقیت ساز آنان را در نظر داشته باشید.

برنامه‌ریزی جامع:

برنامه‌ریزی در آزمون دکتری، همچون یک پروژه، نقطه شروع و نقطه پایان و گام‌های مرحله‌به‌مرحله برای سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی عملکرد دارد. برای این کار نیز برنامه جامع با معیارهای سنجش و ارزیابی در نظر بگرید.

منابع:

منابع آزمون دکتری و منابع کمک‌آموزشی مطلوب را با مشورت متخصصان رشته‌های گوناگون در نظر داشته باشید.

مشاوره حرفه‌ای:

آشنایی با نکات کلیدی در آزمون مصاحبه دکتری در سال ۹۷ نیز اهمیت دارد که با مشاوران گروپ مشاور می‌توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

سهمیه:

اگر مشمول شرایط دریافت سهمیه‌های مختلف در آزمون هستید، در اولین فرصت نسبت به دریافت مدارکی دال بر تائید مشمولیت خود نسبت به سهمیه موردنظر از ارگان ذی‌ربط (بنیاد شهید و. . .) اقدام کنید تا کد ره‌گیری و نامه‌های معتبر دریافت کنید.

رشته غیر مرتبط:

در برخی از رشته‌ها، دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد غیر مرتبط هم می‌توانند شرکت کنند. مثل رشته دکتری فلسفه هنر که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های: فلسفه، الهیات، ریاضی، فیزیک، تاریخ علم، فلسفه هنر، کلام اسلامی و معارف اسلامی و حتی دارندگان سطح ۳ حوزه نیز می‌توانند شرکت کنند. در دفترچه اینترنتی، بخش رشته‌های مرتبط که فارغ‌التحصیلان می‌توانند در این کد رشته ثبت‌نام کنند را مطالعه کنید.

مطالعه دقیق مفاد دفترچه آزمون دکتری سال ۹۷ را به کلیه داوطلبان عزیز توصیه می‌کنیم.

مطالب تکمیلی:

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه ثبت نام دکتری 98 | تمامی نکات ثبت نام آزمون دکتری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی